Comprehensive Tanachic Family Tree

 For about 2.5 months now I've been working nearly non-stop on what is probably one of my most ambitious and crazy ideas ever: creating a family tree for all of the people of Israel mentioned in the Tanach, from the twelve sons of Yaakov all the way down to the last generation of people of the 2nd Temple era mentioned in Ezra, Nechemiah and Chronicles.

I would say that about 98% of the names mentioned in the Tanach are now in the tree document I've made. The next phase is working out all of the kinks of calculating who lived when, because the Tanach isn't always 100% clear on that (although, as a friend of mine put it: was it written in a chaotic, confusing manner, or do you simply not understand how the order works?)

Right now I'm focusing on the 2nd Temple era. It seems that all agree that Yeshua/Yehoshua the Kohen Hagadol was indeed the direct grandson of the former Kohen Hagadol S'raya, son of S'raya's son Yotzadak/Yehotzadak. However, there are disagreements on Ezra's status: was he merely a descendant of S'raya who lived anywhere between 70 years after the building of the Temple to 190 years (!!!) or was he a younger son of S'raya himself? This discrepancy is of course rooted in the complicated issue of "the missing years", the vast discrepancy between the Jewish chronology and the world chronology. Looking into different opinions on the matter is a side-project of mine.

Ezra's lifetime poses a serious question: If we go by the Jewish chronology, and assume that all the people who came with him were of his generation then that means that though they all came after Zerubavel and Yeshua (nephew of Ezra according to this theory), they'll be pictured in the family tree in a manner that appears anachronistic: GenEzra is a level or two above GenYeshua. To complicate things further, Zerubavel is at least three generations after Ezra. How does that all work out in terms of the families, giving birth, etc? When did these people get married and have kids, that the descendants of King Yehoyachin (ancestor of Zerubavel) are already several generations ahead of S'raya's descendants? How old was Ezra when he came to Judea? How does any of this make sense?

I've started a separate chart to attempt to figure out the various views on the matter:


שם ההוגה

פרופ' יעקב ליוור

הרב אהרן מרקוס

L. W. Batten, International Critical Commentary

John Stafford Wright

סדר עולם רבה

תיארוך עליית עזרא

שנת 7 ל"ארתחששתא" - 127 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 459 לפנה"ס)

שנת 7 לארתחששתא השני "מנמון" - 188 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 398 לפנה"ס)

 

שנת 7 לארתחששתא השני "מנמון" " - 188 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 398 לפנה"ס)

שנת 7 לארתחששתא הראשון "ארוך-היד" – 128 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 458 לפנה"ס)

שנת 7 ל"אתרחששתא" – דריוויש הראשון בן אחשוורוש – 74 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 347 לפנה"ס)

תיארוך עליית נחמיה

שנת 20 ל"ארתחששתא" - 140 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 446 לפנה"ס)

 

שנת 20 לארתחששתא השני "מנמון" - 201 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 398 לפנה"ס)

 

שנת 20 לארתחששתא הראשון "ארוך-היד"  - 141 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 445 לפנה"ס)

שנת 20 לארתחששתא הראשון "ארוך-היד" – 141 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 445 לפנה"ס)

שנת 20 ל"אתרחששתא" – דריוויש הראשון בן אחשוורוש – 87 שנה לאחר חורבן בית ראשון (שנת 334 לפנה"ס)

תיארוך בניין בית המקדש השני

שנת ג' לדריויש הראשון

קושיות

1.     כיצד ייתכן שבמשך 70 שנה נותרו חומות העיר שרופות בלי שאף אחד הרים את הכפפה לתקנן?

 

1.     כיצד ייתכן שבמשך 118 שנה נותרו חומות העיר שרופות בלי שאף אחד הרים את הכפפה לתקנן?

2.     אם בית ראשון נבנה בימי דריויש הראשון, מה עם המדרשים על כך שאחשורוש חגג את חורבן הבית ו"סוף" הגלות במשתה שלו?

 

1.     "עזרא החיצוני" אף הוא אינו מקדים את נחמיה לעזרא. לא עברו מספיק שנים בין בואם של עזרא ונחמיה לבין הכתיבה המשוערת של הספר ע"מ לסלף את העובדות (עובדות מחזיקות מעמד בתודעה קולקטיבית כ150-200 שנה).

1.      

1.     מי זה המלך כנבוזי המופיע ברשימת מלכי פרס?

2.     כיצד כל ההיסטוריה העולמית מסתדר עם תיארוך זה?

תירוצים

חורבן החומות המתואר בספר נחמיה הוא לא החורבן מתקופת צדקיהו אלא משהו מאוחר יותר שאין לנו עליו מספיק פרטים.

 

1.     כנבוזי "ארתחששתא" היה אכזר ליהודים, לכן לא הייתה אפשרות בימיו לתקן את החומה. בימי כורש התמקדו בעלייה, התיישבות ובניין המקדש. בימי כנבוזי התמקדו בהדיפת צרי יהודה ובימי דריויש הראשון הצליחו לבנות את הבית.

 

 

 

1.     א. דריויש הראשון היה האחיין של כנבוזי. בזמן שכנבוזי השליט את עצמו על מצרים והקים את השושלת ה27, דריויש מלך בבבל ופרס וניהל את שאר הממשלה. אחשוורוש (קסרקסס) היה בנו.

ב. דריויש המדי הוא כורש, אחשורוש הוא כנבוזי. כך יוצא ש"דריויש" הוא אביו של אחשורוש, "כנבוזי" אף הוא היה קיים ודריויש הראשון הוא בנו של אחשורוש וגם המלך שראה את בנין ביהמ"ק. בנוסף, המדרשים על המשתה של אחשורוש מסתדרים.

קושיות המשך:

 

1.     מדוע לא בנו את החומה בימי דריויש הראשון, אחשורוש, ארתחששתא הראשון "ארוך-היד", דריויש השני "נותוס"? (מדובר בפרק זמן של יותר ממאה שנה!)

 

 

 

 

These are all the various random views I've come across these last few weeks. The chart isn't complete yet, but this is for a taste of how complicated it is. No view is without its flaws. I can't deny that I'm uncomfortable with accepting the world chronology, so I won't. And I've not accepted the world chronology yet. Yes, I know that there were and are great rabbis who preferred the world chronology. But I guess I'm just not as rational as they are. And, there are flaws in every theory...


Well, more to come soon B"H.

Comments

Popular posts from this blog

Pre-Islamic Arabian Dust Worship

The Girgeshites

Anakim, Rephaim, oh my!